[TÁVOLSÁG-TRIPTICHON]
[I]
Táj romokkal, 1650 (olaj, fa)*
Kibonthatóak-e a rétegekből
részletei tökéletes
rendezettségéből
a nappal mozdíthatatlan
fénylő romjai?
Távoli víztükörben
láthatóan régóta veszteglő hajók
(Minden tájkép önarckép)
Mint mindig
ha áttörik a vásznon az álom
A háttér arany izzadását felhők hűsítik
Ernyedő izmok
Az árnyék visszaenged
óvatosan
a kép elé a földre
[II]
A rejtélyes kép**
Az üveg tisztasága szinte kizárja
az ablak jelenvalóságát
A festő hosszan koncentrál
Nem érdekli a kerti fák
mitológiája
Keretbe festi önmagát
és egy túl sötétre masszáit
árnyalakkal
a tökéletesség angyali szándékát
távolsággá torzítja
Képtelen történetek
koptatják egymást
önmagukká zsugorodnak
az őszi hegyoldalon a néma fák
Elszakadt pókfonálon ereszkedünk alá
[III]
Párhuzamos emlékezet***
O. I. Magritte-átiratára
A síkok eredetileg párhuzamosak
éppen belátni közöttük a kép terébe
A szétfűrészelt kőgolyó résén túl
A függöny takarásában „meglebbenti”
mint álomvásznakat a „forró szél”
A párkány mögött túl szelíden
hullámzó víz
üres(s)ég
A fej tengernek háttal
torzóként emlékeztet...
Szalaggal átkötött „puha kő-haj”
A szemhéjon belül sötét csík
Halántékon szivárgó vérfolt
nem zavarja a nyugodtan alvó arcot
Távolban érnek össze a síkok –
* Vallásos korszakokban a képzőművészet nem egyszerűen csak vallásos tárgyak ábrázolása, ahogy nem vallásos a filozófia sem, míg vallásról és Istenről spekulál vallástalanul és Istentelen módon; ellenban itt a művész – nem feledve, hogy fenséges hivatásában az Istenkép szól és alkot – minden tárgyat vallásosán kezel, lelke magasztos fényét és tüzét Orpheusként árasztva reá.
** A második korszak – ahogy a kezdő fok a vallástalan – a természetszolgálat, ahol a művész a süketnéma természet puszta másolójává alacsonyodik.
*** A harmadik végül az önző vagy kevély, amikor önmagát, Istentől és természettől elhagyatva, mindkettő urának véli, valójában persze csupán a természet sírjai és ereklyéi között bolyong félelmes kísértetként. (Franz von Baader)