Esőváros; Esőváros; Wittgenstein-ház
Esőváros
Először a gombák és tövisek
jelennek meg, aztán a tea
belül megéget, így hát
csókokra vágysz, az a másik száj
kívül éget, kié leszek hát,
mondod súlyos betegen,
és egyre szebb vagy, az eső
hűvös cseppekkel vigasztal,
szalad a tánc az utcákon,
mikor meghalsz, hűvös égbolt
gondolkodik feletted.
Esőváros
„Hát kedves testvér,
az orvosnők itt barnák, erősek,
virágok elfáradnak, ha bámulják
őket – hol is láthatnék éppen megeredt
növényeket. Ők a talpukkal is erőt
szívnak a füvekből, a villanyfényt,
mint a pókhálót, majdnem szétszakítja
a nevetésük. Mesevilág ez, jó,
könyörtelen, az állatok megrázzák
magukat, nem emlékeznek, tudod rólam,
nem itt szeretnék meghalni."
Wittgenstein-ház
Lift, tizedik emelet, egymásra dobált csomagok.
Mikor visszajössz a nyaralásból, a nyitott ajtók között
rendetlenséget kell csinálnod, hogy egészen
ne légy egyedül. Hans, Hermine, Rudi, Paul, Margaret:
ők a testvéreim. Valamikor itt lakott velem a húgom is,
azóta összeszedte a ruháit, és elköltözött.
„Gazdagság és ízlés a zenei élet
gyújtópontjává tette a Wittgenstein-házat",
erre még jól emlékszem. Szeretkezésen, tűnődésen
kívül személyem személytelen, a filozófiához
semmi közöm sincs természetesen. „Hadd legyek olyan,
amilyennek szeretnék látszani", nyilatkozta Madonna
a Mindhalálig szőke című filmben. És ha rám kerül a sor,
én is schlagfertig leszek, zokogni és ordítani fogok
a szülőszobában, átváltozásom közben is személyesen.
Láttalak a trónörökösök városában,
1914 elején. Még ártatlan megfigyelő voltam.
Szél és tavasz lobogott mindegyik utcában,
húgommal a felismerés jelei nélkül fordultunk utánad.
Az átváltozások kórházaiban összecserélődnek
anyák és gyerekek. De minden véletlen
biológiailag szükséges, ezért az a fontosabb,
amit már megérthetek, mert megtörtént velem.
Az első huszonhat év, amit hosszú betegségben
töltöttem: neurózis, fáradtság, hamisan összeszőtt
tények, hogy elhiggyem, élek, eléggé élek
ahhoz, hogy éjszakánként elaludjak a többiekkel.
A háború előtt még játszottam.
De ma a fehér és fekete billentyűk sorát,
az emberi világban összetört hangokat
ujjaimmal nem érem át.
Ülök előttük és közöttük.
És ez új összefüggéseket teremt.