A Hütteldorfi Kertész
A Hütteldorfi Kertész
„Úgyszólván el kell hajítania a létrát, miután felmászott rajta.”
(Wittgenstein)
A hajnali kert a teremtés, a szülés maga. –
Bokádhoz csapzott, piros kis rukerc tapad,
fejednél csillagok magzatvize fröccsen,
jobbra tőled a park iszamos fái, odább
a lombok padmalya alatt vajúdó falu,
balra a mélyből, tajtékzó képzeletéből
önmaga fölé türemkedő lótusz: a város.
A hajnali keletkezés torzói ezek, de máris
az ég koronájába törnek, toboz-szervekben
termő nedvek csobognak, juharok, ostorfák
függőleges medrében edénynyalábok viszik
a növesztő anyagokat. Szinte érzékeled az ég
s föld közé feszített lábakat, a születő síkos
tárgyakat, szókat s közeiket: az öröklétet.
De hová feszítheted tudatod kiszögelléseit,
belső kerted fáit, ha tulajdonképpen minden
fű, fa, virág, sőt maga az egész kert is csak szó,
s az én is csak a látvány határaival adott?
Képes vagy látkörödet, a szubjektum ívét
túlról is nézni, a nadírodat fentről látni?
El tudja gondolni a nyelvünk az ént?
Az elme, amikor eukaliptuszokat gondol,
az agy szövetének, az anyagnak megfelelően
dolgozik, de néha önmagából sző hálót, s e hálót
hívjuk nyelvnek, s máskor énnek. S hátha akkor
látunk a legmagasabbra, mikor már a szavak
s az én avardombjain állunk s a fák törzsének
a látócsövén át a termésig nézünk?
A hajnal félsötétjében minden kérdés hangtalan
magzatsírás. – Miután az ég sudaráig másztál,
úgyszólván ki kell löknöd magad alól a létrát.
A pók egyedül marad fonalával, kert a tervével,
a végtelennel. Kezdődhet a genezis. A tárgyak
s fogalmak lassan fordulnak be a roppant
szülési csatorna szürkületébe.