Egy haszid kommentár; Az Emlékezés szekvenciája
Egy haszid kommentár
„Amikor Káin hirtelen dühében lesújtott
Ábelre, Isten nem fogta meg a kezét” – így
tanította Taub Eizik – „ugyanis épp
Sábesz volt. Amikor elmúlt Káin első
haragja, és meglátta Ábel összetört arcát,
kifordult szemében a bárány szelídségét,
elővette kését. Hajánál fogva feszítette
hátra Ábel fejét, majd finoman átmetszette
a torkát. A vér előbb sugárban, majd lassan
csordogált a tálba, melyet Káin a lábával
rugdosott oda. A kés pengéjét ekkor Ábel hajába
törölte. Isten azonban nem csukta be a szemét, mert
épp a Szent Sábesz volt. Aztán Káin kivágta
Ábel hátából a színhúst, lefejtve a lapocka
fölött a csontokról. És a legízletesebb részeket
az oltárra vetette. A tálból vért hintett kelet felé,
ahol az Édenkertben Isten nem tudott moccanni
sem, mivel épp Szombat volt. A vérrel megkente
a száját is Káin. És a Jó és a Rossz Angyal állt
a Szombat két oldalán.” Reb Hersele hozzá fűzte
még, hogy „Isten azért nem mozdulhatott meg,
mert a Messiás dicsősége állt mögötte, hiszen
épp Sábesz volt. Ugyanis az Úr ekképpen takarta
el a Messiás szeme elől a Bűnt. Mert ekkor
még korai lett volna, ha eljön a Messiás. Hisz
épp Szombat délután volt. A Rossz Angyal
mondta: Így lesz mindig. És rá a Jó: Ámen.”
Az Emlékezés szekvenciája
Azt mondta Reb Taub: „Az emlékezés nem
volna lehetséges, ha nem halnánk meg
minden nap. A Halál Angyala éjjelente
elviszi a lelkünket a Sheolba, kitörli
belőle az ént, majd visszahozza. Reggel,
amikor felkelünk, a Sekhina ismét
a homlokunkra írja az Alefet, amely
az egyes szám jele. Amikor a Sekhina
elfelejti a nevünket, nem tud többé Alefet
írni”, mondta Reb Teitelbaum, „mert az
Alef az én része.” Reb Hersele azt fűzte
hozzá, hogy amikor a kitörölt én fölött
zokog Sekhina, könnyei véletlenül mossák
le az Alefet – az Emlékezés Szombatján.