Az első fecske (Értelmiségi karriertörténetek, kapcsolathálók, írócsoportosulások)
2014-ben látott napvilágot Biró Annamária és Boka László szerkesztésében, a Partium
Kiadó gondozásában Nagyváradon és Budapesten az Értelmiségi karriertörténetek,
kapcsolathálók, írócsoportosulások című tanulmánykötet. A könyv egy konferencia
előadásainak tanulmányváltozatait tartalmazza. A rendezvényre a nagyváradi Partiumi
Keresztény Egyetem Magyar Nyelv és Irodalomtudományi Tanszéke szervezésében került sor
2013. július 5-6- án Értelmiségi karrierek, karrierminták, írócsoportosulások.
Társadalomtörténeti és irodalmi reprezentációk címmel. Az esemény, amely a kötet alapjául
szolgált, nem egyszeri nekibuzdulás volt. A közelmúltban az értelmiségkutatás tárgykörében
újabb konferenciára került sor a Partiumi Keresztény Egyetemen, ugyanazon szervezők, Boka
László és Biró Annamária kezdeményezése nyomán, részben ugyanazokkal az előadókkal. A
két év múltán újra kezdődött második kör egy tartósabb, elmélyültebb kutatási program létére
vagy legalábbis körvonalazódására enged következtetni, és arra késztet, hogy visszamenőleg
komolyabb figyelmet szenteljünk az első körben elért teljesítményeknek.
A kötetben rólunk, értelmiségiekről, a mi történetünkről, múltunkról, a velünk
kapcsolatos jelenbeli elméleti és gyakorlati, a jövőnket illető szellemi és társadalmi
kérdésekről van szó. Egy olyan rétegről szólnak a tanulmányok, amelynek képviselői ma is
köztünk vannak, egy olyan közösségről, amelynek – amint az egyetemeken ma zajló
folyamatok mutatják – sorsa van, s ez a sors távolról sem telt még be, sőt, nagyon is
nyugtalanítóan nyitott. És nemcsak fatornyos kis hazánkban, hanem európai, sőt,
világméretekben is. A kötet szerkesztőitől merőben idegen a szándék, hogy közvetlenül
beleszóljanak az értelmiség jelenét vagy jövőjét befolyásoló bármely ma aktuális ügy
eldöntésébe, ahogy a kötet utolsó előtti, a romániai magyar írók támogatásának közelmúltjáról
írott tanulmányának jegyzetében Bányai Éva is szükségesnek tartja leszögezni, hogy „jelen
írás nem hivatott a kurrens, aktuális pályázati rendszer okozta anomáliák feltárására.” Azaz a
tanulmánygyűjteményt távolság választja el a napi aktualitástól.
A szerzők olykor évszázadokra visszamerülnek a múltba, mint Kecskeméti Gábor
kötetnyitó tanulmánya, amely a kora újkori Magyarország értelmiségi pályáit tekinti át, s
további írások is, amelyek Kecskeméti alapvetése nyomán a 16., 17. és 18. század egyes
írástudóit tárgyalják. A távolság a jelen érzékeny ügyeitől mégsem olyan nagy, elvégre
írástudónak lenni nemcsak egyetemi tanulmányok végzését jelentette Európa egyetemein. A
gályarabságot szenvedett negyven prédikátor tragikus sorsa éppúgy az értelmiségi lét
kockázatait példázza, mint az a végzet, mely a felvilágosodás eszméit elsajátító Martinovics-
összeesküvésben részt vevőket sújtotta. A könyvben közölt tanulmányok tehát nem
vállalkoznak ugyan agitációra, de nem is puszta steril gondolatkísérletek. Értékük végső soron
azon mérhető le, milyen mértékben és milyen módon járulnak hozzá a mi mai intellektuális
kritikai öntudatunk elmélyítéséhez, értelmiségi önismeretünkhöz.
Az értelmiségi kettős világban él. Az egyetemesbe lendül föl, legyen ez az Isten, az Ész, a
Nemzet vagy akár csak egy kisebbségi közösség szent ügye, s másfelől két lábbal áll azok
között a viszonyok között, amelyekbe beleszületett, a realitás talaján mozog, amelyhez
személyes sorsa láncolja. A realitás, amely fogva tartja, lehet periférikus, az abszolútumhoz
való viszonya ellenben biztosítja számára a centrumban létezés önbizalmát. A
tanulmánykötetben sokféleképpen leképeződik az egyszerre esetleges és provinciális, és
egyúttal középponti helyzetnek ez a kettős öntudata. Ennek egyik legérdekesebb példája
Németh Zoltán záró tanulmánya, amely a Kalligram-sztoriról szól. A szerző ennek a sikeres
szlovákiai két nyelvű kiadónak a példáján szemlélteti, hogy egy kisebbségi magyar
könyvkiadó „olyan szellemi műhellyé vált, amely kihasználva a kultúraköziség állapotát a
kisebbségi lét alárendeltségi pozícióit centrális helyzetté volt képes transzformálni. A
határhelyzetek, határfeszültségek, kulturális különbözőségek így vitaképes pozícióba kerültek,
s az európai szellemiség, a tudás, a progresszivitás és az értékközpontúság generálójává
váltak.”
A kötet e záró mondataiba foglalt ambíció: a hátrányt előnyre váltani, a perifériaként
lekezelt vidékből centrális pozíciót varázsolni, a kiadványban közölt több más tanulmánynak
is tárgya. A parancs már ott munkált a 20. század elején alapított Holnap társaságban és e
nagyváradi szervezet két egymást követő évben megjelent antológiáiban. Ez a partiumi
irodalmi társaság tudatos program nélkül, kissé botcsinálta módon kezdeményezte a szellemi,
kulturális élet decentralizálását, konkurenciát teremtve az elkényelmesedett, elkényeztetett
fővárosnak. Boka László, a kötet talán legterjedelmesebb, szerkesztői kompetenciával is
alátámasztott, hangsúlyos írásában követi végig a Holnap történetét, amelyből még a szakmai
közvélemény is csak néhány országos kihatású epizódot, a Duk-duk affért, a Nyugat és a
Holnap titkos rivalizálását őrizte meg emlékezetében. Boka László az irodalmi megújulás
ügyére rátelepedett értelmiségi karrier-játszmákig menően nyújt tanulmányában teljes
panorámát a pozsonyi Kalligram-sztorinál a maga idejében nem kevésbé jelentőségteljes
nagyváradi Holnap-sztoriról, az irodalmi modernség történetének e fontos epizódjáról.
Ami kismagyar méretekben, Nagyvárad és Budapest relációjában tárul elénk Boka László
írását olvasva, azt Biró Annamária, a kötet másik szerkesztője a magyar és a német kultúra
közötti érintkezést vizsgálva európai kontextusban, nagy volumenben, Budapest és Berlin
távlatában rekonstruálja. A hős, akit vizsgálódásához kiszemelt, az induló magyar modernség
egyik legkülönösebb alakja, Hatvany Lajos: cukorbáró és mecénás, antipozitivista német
sikerkönyv szerzője és Petőfi életművének pozitivista kutatója, Gyulai Pál tanítványa és Ady
barátja, a Nyugat támogatója és Osvát Ernő párbaj-ellenfele, nemzeti konzervatív és polgári
radikális. A tanulmány azt a kapcsolatot elemzi, mely Hatvanyt, az egykori peregrinusok e
kései utódját az egykorú német egyetemekhez, Németország kulturális elitjének bizonyos
köreihez fűzte – e körök, íme, a cikk nagy meglepetése, a század eleji német aktivizmus
képviselői voltak. Azoké az értelmiségieké, akik – igaz, későbbi fejlődési stádiumukban – a
magyar avantgárd Kassák vezette iskolájának mintaadói voltak. Kassákéi, akitől Hatvanyt
átléphetetlen szakadékok választották el. A labirintusban bolyongó, paradoxonokat átívelő
különös értelmiségi karriertörténet az értelmiségkutatás fogas kérdéseivel szembesíti az
olvasót.
A tanulmányok tárgya visszamutat a kötet és az azt megalapozó konferencia
aspirációjára: a Partiumi Keresztény Egyetemen kezdeményezni egy kutatási programot,
amelynek megvalósítása az irodalommal, a művészetekkel, a kultúrával foglalkozó
tudományok megújulását jelentik az egész magyar irodalomtudományban. Szerényebben
fogalmazva: hogy a nagyváradi rendezvény és kiadvány éppolyan hathatósan hozzájáruljon
ennek az új kutatási iránynak a kibontakozásához, ahogy a könyvkiadás területén a Kalligram,
az irodalmi megújulás tartományában a Holnap antológiák, a német modernséghez való
kapcsolódás vonatkozásában Hatvany Lajos tették. Rokonszenves vállalkozás, szívesen
beállok a szekértolói közé. E vállalkozás lényegi jellemvonását több jelzésből olvasom ki.
Egyikük egy terminus, melyet a Biró Annamária tanulmányának bevezető részében
hivatkozott Takáts József Nyolc érv az elsődleges kontextus mellett című tanulmányából
emelhetünk ki: a „kontextus” kulcsszava. A másik az a körülmény, hogy a kötetben szereplő
irodalmi szakemberek között jelen van egy olyan tudós, aki korábban a társadalomtörténet
területén közzétett írásaival hívta fel magára a figyelmet: Gyáni Gábor, aki Móricz Zsigmond
példáján mutatja ki az íróként alkotó értelmiségiek társadalmi eredete feltárásának, a
szociológiai gondolkodás sémája alkalmazásának nehézségeit az írói életművekre. A
harmadik jel, hogy egy, a magyar irodalom történetének fontos alkotóit tárgyaló kötetben
meglepően kisszámú szövegelemzést találunk. A mégis megtalálható kivételek, mint
Debreczeni Attila tanulmánya Kazinczy rossz lelkiismerettel művelt alkalmi költészetéről,
Hajdu Péter komparatista nézőpontot érvényesítő elemzése Bródy Sándor A nap lovagja című
értelmiségi karrier-regényéről vagy Szénási Zoltán költészettörténeti módszerrel dolgozó
pályaképe Vasadi Péterről, megnyugtató módon bizonyítják, hogy ez a kutatási irány nem
kizárja, hanem csak ideiglenesen felfüggeszti az immanens megközelítési módokat. És hogy
ez a felfüggesztés nemcsak ideiglenes, hanem részleges is egyben, arra jó példát nyújt
Demeter Júlia munkája Csokonai drámaírói munkásságáról, vagy Szajbély Mihály Csáth
Géza-tanulmánya, amelyek mintha kifejezetten arra törekednének, hogy visszafogottan
érvényesített prózapoétikai vagy dramaturgiai nyelvezetükkel egyeztessék az értelmiségi
karriertörténetek kultúrszociológiai beszédmódját.
A tanulmányok középpontjában ugyanis a szellemi értéket termelő ember és a terméke
közötti viszony változatai: az értelmiségi létforma, az intellektuális funkciók leginkább
sikeres, olykor kudarcos működése, az ennek során születő művészi, szellemi értékek állnak.
Portrék, esettanulmányok, pályavázlatok sorakoznak egymás után, amelyekben az egyén mint
egy közösség, az intelligencia tipikus tagja mutatkozik meg: tanul, utazik, tapasztalatokat
gyűjt, közvetít. Különösen a kora újkor írástudói férnek el ilyen keretekben. Így Hevesi
Andrea Újfalvi Imre személyében egy protestáns értelmiségi karriert követ végig. Egyed
Emese a Teleki grófok esetében egész családi értelmiségtörténeti hálót rajzol fel. Más
tanulmányokban atipikus helyzetükkel birkózó, deviáns vagy legalábbis extravagáns írástudók
kerülnek az elemzők nagyítóüvege alá. Verók Attila az erdélyi szász Martin Schmeizel
személyében egy, „a felvilágosodás előestéjén” kibontakozó „kelet-európai polihisztor”
pályáját áttekintve egy német nyelvterületen működő őshungarológus egyedi példányát tűzi
gombostűhegyre, felvetve a „kulturális emigráció” jelensége vizsgálatának időszerűségét.
Semmivel sem marad el ettől sem érdekességében, sem a levonható tanulságok tekintetében
az a Hegedűs Béla tanulmányából megismerhető „atipikusan sikeres” karriertörténet,
amelynek hőse Kalmár György, az egyetemes tudású, a kor gondolkodástörténetében
otthonos, elhanyagolt külsejű, buja és a züllés bugyrait el nem kerülő, hazájába folyton
visszatérő világcsavargó. Kései, tragikus utódjuk az a Szajbély Mihály tanulmányában
tárgyalt Csáth Géza, aki művészi hivatását megalapozó identitáskeresésében végzetesen
eltévedt, a pszichoanalízis csapdájába esett, és alkati, kortörténeti, patológiai okokból a
szellemi, erkölcsi, végül egzisztenciális önrombolás zsákutcájába jutott.
A tipikus és atipikus értelmiségi példányok mellett a kötet tanulmányainak harmadik
vizsgálati tárgyát az individuumokat integráló, befogadó, nemegyszer fegyelmező, korlátozó
vagy őket éppen kitaszító közösségek képezik. Ilyen kollektíva volt Boka László
tanulmányában a Holnap társaság, a K. Horváth Zsolt által elemzett, Kassák Lajos vezette
Munka kör, vagy a Balázs Imre József tanulmányában tárgyalt Európai Iskola, a tetszhalottság
állapota után rövid időre újra életre galvanizált képzőművészeti avantgárd csoport. Az
Értelmiségi kapcsolattörténeteket olvasva tehát lépten-nyomon a személyi önazonosság, a
társadalmi identitás problémái, illetve a kollektív szerveződések vagy intézmények működése
hármasságával találkozunk a mindenkori magyar értelmiség közegében.
Ha egy szóval akarnám összefoglalni a kötet szemléleti-módszertani irányultságát, akkor
azt mondanám, hogy a Biró Annamária és Boka László által irányított vállalkozás a magyar
író-művész értelmiség kultúrszociológiai vizsgálatára vállalkozott. Nem nehéz felfedezni a
tanulmánygyűjteményben az egyedi, esetleges, spontán módszertani irányultságon túlmutató
metodológiai és terminológiai tudatosság, sőt programosság jegyeit. Mintha a vállalkozás
magját egy szűkebb, azonos programot megvalósító, hangadó munkacsoport képezné. Ez a
megállapítás nem valamiféle titkolt kód leleplezése kíván lenni, hiszen a publikáció címe,
majd pedig a szerkesztők által jegyzett Előszó első mondatai már tartalmazzák a könyv
számos tanulmányában visszaköszönő kulcsszavakat.
A tanulmányok hősei kivétel nélkül, mint értelmiségiek jönnek számításba, függetlenül
attól, hogy protestáns teológusról, tudós, dilettáns vagy kalandor polihisztorról, Bessenyei
György vagy Kazinczy Ferenc példájával irodalomalapítókról, Csokonaival vagy Petőfivel
költészetünk legnagyobbjairól, Karácsony Benővel, Indig Ottóval vagy Jékely Zoltánnal az
erdélyi magyar irodalom jeleseiről esik szó. Karriertörténeteket kapunk, ami implikálja, hogy
a korábbi Barthes-nál és Foucault-nál meghalt szerző a mai tudományos közfelfogásban
feltámadt. Sőt, sikeres vagy kudarcokba bukó egységes történet, pályaív is felrajzolható róla.
A karrierjét építő értelmiségi, akit karrierelemzés tárgyául szemelünk ki, nagyon is virulens
lény, és mint például Vallasek Júlia Jékely egy pálya-epizódjáról szóló elemzése mutatja,
erkölcsi-szellemi integritása komoly próbatételeknek lehet kitéve.
Fontos kulcsszó a kapcsolati háló, s az erre irányuló hálózatkutatás. Ezzel a műszóval az
intra-világtól az inter-világ felé, az önvizsgálat felől a csoportkapcsolatok dinamikája és
történetisége felé fordulunk. Az értelmiségi mivolt, a karrierépítés dilemmái és a kapcsolati
hálók labirintusában való eligazodás nehézségei olyan esetekben futnak össze egyetlen
robbanáspontban, mint amilyen a román és magyar identitás közötti választás elé állított,
Erdélyben élő, zsidó származású, ezért kettős kisebbségi sorsot vállaló, ironikus karrierépítő
Karácsony Benő esete, aki Balogh Andrea tanulmányának tárgya.
A kötet elméleti-módszertani elkötelezettsége nem merül ki vállalt-sugallt kulcsfogalmak
hálójának újabb és újabb felbukkanásaiban. A közreműködésre felkért vagy akár önként
vállalkozó szakemberek eleve hoznak magukkal teoretikus előfeltevéseket. Gyáni Gábor
esetében a társadalomtörténeti megközelítés fogalomkincse több mint magától értetődő
hozzájárulás a konferencia és a kötet által szorgalmazott kutatási irány elméleti tőkéjéhez.
Nála inkább az ezzel ellentétes irány megjelenése a figyelemre méltó: a figyelmeztetés, hogy
az író-értelmiség viselkedésének és teljesítményének kultúrszociológiai megközelítése nem
helyettesítheti a művek világának poétikai, narratológiai feltárását.
Az értelmiségkutatás, a karrierelemzés, a hálózatkutatás elméleti megalapozását olyan
szerzőknél érdemes leltárba venni, akik az irodalmi-művészeti anyag történeti
feldolgozásához keresnek teoretikus kereteket. Különösen erős ez az elméleti megalapozási
igény K. Horváth Zsolt esetében, aki elsősorban a francia tudományosság felé tájékozódik:
Paul Ricœur, Michel Foucault bölcseleti és Pierre Bourdieu szociológiai belátásaira építi a
Munka-kör tevékenységének elemzését. Ugyancsak erős Keszeg Anna francia elméleti
orientációja, aki a kapcsolatháló szakkifejezést a „sociabilité” fogalmából vezeti le. Németh
Zoltán ellenben angolszász szakirodalmat használ, amikor a Kalligram-sztorit a kapcsolati
hálózatok vizsgálati módszerével elemzi. Szajbély Mihály Csáth személyi identitásvizsgálata
során Luhmann és más német szerzők szakmunkáira támaszkodik. Demeter Júlia
dolgozatának nagy érdeme, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy az értelmiségkutatás Muzsa
János, Gyáni Gábor, Kövér György, Molnár Tamás, R. Várkonyi Ágnes, Kosáry Domokos és
mások által Magyarországon is jelentős és kiaknázható elméleti és történeti tudásanyagot
halmozott fel.
A gondolatmenetek ehhez a pontjához kínálkozik a kötetnek az eddig elmondottak
alapján magától értetődő vonása: az interdiszciplinaritás. A tudományközi megközelítést
maga a tárgy kényszeríti ki. Ékesszóló példa erre Czibula Katalin tanulmánya, aki Bessenyei
György Eszterházi vigasságok és a Delfén című munkáit állítja elemzése középpontjába.
Ennek a témaválasztásnak az a körülmény ad szinte pikáns mellékízt, hogy az „alkalmi leíró
versek” nem tárgyalhatók anélkül, hogy a bennük feldolgozott témában, a korban kibontakozó
balettművészet csínja-bínjában a tanulmány szerzője elmélyült ismeretekre szert ne tegyen,
beleértve ebbe a tánctól a jelmeztervezésig minden részletet, amelyek a „barokk
Gesamtkunstwerk” körébe tartoznak. A téma által kikényszerített tudományköziségre a
modernségben érdekes példával szolgál Keszeg Anna tanulmánya, amely Indig Ottó A
torockói menyasszony című vígjátékának színpadi és filmes alakváltozatait, a hozzá
kapcsolódó karriertörténeteket és karrier-viszontagságokat tárgyalja, kiterjesztve figyelmét a
korszak nemzeti kosztümtervezésének a témához kapcsolható részleteire is. Az orvos,
pszichoanalitikus, író, zenekritikus és rajzolói tehetséggel is megáldott Csáth Géza tragikus
története Szajbély Mihály írásában szintén nem fér bele egyetlen tudományszak kereteibe.
Az értelmiségi karriertörténetek vizsgálata nem zárkózhat be egyének, közösségek,
intézmények világának vallatásába. Az értelmiségi létnek fontos folyamatai és összetevői
vannak, amelyek nemcsak külön elemzést tesznek lehetővé, de igénylik is ezt. Az egyik ilyen
folyamat, amelyről Szilágyi Zsófia rendkívül izgalmas tanulmányában olvashatunk, az írói-
művészi pályakezdés. Hasonlíthatnám ezt a polinéziai törzsek beavatási szertartásaihoz,
hiszen mindkettő a felnőtté, teljes értékűvé változást jelentő fordulat, de ez utóbbiak
intézményesült formák, megragadhatók, korrekt módon leírhatók, míg a pályakezdés sokkal
bonyolultabb, elmosódottabb jelenség, amely az értelmiség egyik altípusának kiképződése
során ölt alakot a karriert, az élettörténetet utólag megkonstruáló szakember számára. Az
adott keretek között csak arra figyelmeztetek, hogy a pályakezdés komplikációinak
számbavétele alkalmas lehet arra, hogy megkérdőjelezhessük egy értelmiségi karrier egyetlen
történetként való elmesélésének létjogosultságát, hogy a lineáris karriertörténetek helyett
bonyolultabb képletekben kezdjünk el gondolkodni.
K. Horváth Zsolt a Munka-kört leíró tanulmányában – egyebek között a spatial turn-ra, a
„térbeli fordulatra” hivatkozva – beszél a „városi társadalmi tér” jelentőségéről, azokról a
viszonyrendszerekről, amelyeket a városban élő emberek egymással és a várossal
kialakítanak. Mintha az ilyen városi társadalmi terek egyik típusát akarná illusztrálni,
tárgyalja Saly Noémi az irodalmi kávéházakat. A tanulmány fontos érdeme, hogy nem a
témával való mitizáló, és ezért sokszor álságos és mesterkélt, bár garantáltan hatásos
visszaélést műveli, hanem a kávéház-mítoszt lerombolva ezeknek a közösségi helyeknek, az
értelmiségi lét egyik tipikus helyszínének a pontos leírására törekszik. Ennek során
megrajzolja a művésztanyák különös, de nélkülözhetetlen szereplőjének, a kávés-zseninek a
portréját.
A leltár végére hagytam a kötet két olyan írását, amelyek a magyar költészet
védőszentjét, Petőfi Sándort vetik alá, ó sacrilegium! – hogy kissé tréfásan fejezzem ki
magamat – értelmiségpróbának. Egyikük, Milbacher Róbert igen eredeti módon egy régi
kezdeményezést folytat. Bizonyára nem minden túlzás nélkül merült föl egy harmincas
években megjelent kötet, a Horatius Noster kapcsán, hogy egészen Petőfi fellépéséig a művelt
nemesi közönség számára A Költő az „arany középszert”, az „élvezd a napot” parancsát
megtestesítő Horatius, Berzsenyi Horácja volt. Ez az izgága, kócos vadzseni volt az, aki
érvénytelenítette a több évszázados hagyományt, és helyettesítette azt a kiegyensúlyozatlan,
romantikus, tettvágytól égő, békebontó alakjával.
Milbacher Róbert nem hivatkozik erre a kezdeményezésre, viszont valóban eredeti
módon elemzi a tanulás, az örökölt mintához való alkalmazkodás, illetve azok
érvénytelenítése, megtagadása dialektikájának működését Petőfi identitáskeresésének
folyamatában. A Petőfi-kutató Margócsy István pedig azt a kultikus folyamatot mutatja be
tanulmányában, amelynek során az üdvtörténetbe átcsapó szenvedéstörténet sémája
rátelepszik a sokkal bonyolultabb és öntörvényűbb logikájú karriertörténetekre. A nemzetet
jótéteményeiben részeltető, a haza mindig későn érkező hálájára jogosult zseni mártíriuma,
áldozathozatala a költői, és ennek kapcsán az értelmiségi mítosz obligát alkotóeleme. A
mítosz mögött rejlő prózai realitás a mindenkori hatalomnak az értelmiséggel szembeni,
gyanakvóból könnyen komisszá váló bánásmódra való hajlama, amelyre ma is számos példát
találunk.
A konferencia és a kötet egyaránt magán viseli a verbuválás sajátos jegyeit. A
tartalomjegyzéket nézve meg-megállok egy-egy névnél: vajon az illető meg lett szólítva a
szervezők által? Vajon az alkalomtól függetlenül is részt vett a projekt előkészületeinek
munkálataiban? Vajon egyszeri vendégszereplő volt-e csupán a rendezvényen? Különösen
nagy erénye a vállalkozásnak, hogy a szervezők olyan témát találtak, amely egységbe tudja
fogni, egy közös valóságos és szellemi térbe tudja befogadni, párbeszédre tudja ösztökélni az
irodalom- és kultúrtörténet kutatóit, akik szükségből és kényszerből is hajlanak arra, hogy
bezárkózzanak a maguk korszakába, kutatási tartományába, és ne vegyenek tudomást már a
közvetlen szomszédságukban megtalálható tartomány problémafölvetéseiről és eredményeiről
sem. A kiadvány tematikus változatossága, térben és időben hallatlan távolságokat nagy
étvágyra vallóan átfogó jellege az eredeti tőkefelhalmozás metaforáját juttatja az olvasó
eszébe. Követi-e ezt a stádiumot tőkeakkumuláció, tőkekoncentráció? Vajon milyen formákat
ölt a jövőben az értelmiségi „ismerd meg önmagadat” erkölcsi parancsa? A közelmúlt-beli
második forduló pozitív visszajelzés ezekre az aggódó kérdésekre. De csak az első jelzések
egyike. Az értelmiség-kutatás jövője továbbra is nyitott. Biró Annamária és Boka László
kötetének fontos eredménye, hogy szélesre tárták az ajtót az ilyen típusú vizsgálódások előtt.