Kalligram / Archívum / 2017 / július-augusztus / Camera obscura Felemás

Camera obscura Felemás

Záborszky Ede

 

Camera obscura

 

A redőny apró lyukai néha a falamra vetítik az utca képét.

 

Valaki mesélte, hogy a camera obscura is így működik,

 

vagy talán valahol olvastam, igen olvasnom kellett,  

 

mert nem rémlik fel egy száj, ahogy azt mondja:

 

camera obscura.

 

Biztosan emlékeznék rá  

 

– a szájra –  

 

ahogy a torkából felszakadó kval felvilágosít …  

 

tehát: felvilágosít, hogy a szobám falán robogó

 

tótágas villamos, busz, autó

 

nem valami sötét varázslat,  

 

nem látomás,

 

hanem egy optikai jelenség eredménye.

 

Egy olyan optikai jelenségé, amely optikai jelenség

 

egyébiránt a camera obscura nevezetű eszköz alapelve is:

 

ha egy sötét kamrába egy pici lukon át jön be a fény

 

akkor az a pici luk mint valami lencse kivetíti a sötét kamrába

 

a fényforrás képét, pl.: egy ford focuson megcsillanó napfényt.

 

Egy délelőtt nyaralni indult a család, beszállnak a ford focusba,

 

és nem is sejtik, hogy én a szobám falán figyelem őket,

 

mint valami igazi voyeur perverz,

 

egy pici kis lukon át

 

Platón is jobban megértette volna a világot.

 

És akkor beszélhetnénk Platón híres camera obscura hasonlatáról,

 

de Platón idejében még nem voltak ford focusok,

 

talán még korábbi modellek sem,

 

és az emberek nem jártak a családdal a Velencei-tóra,  

 

csak egész nap filozófáltak,

 

ültek a sötét szobában,

 

és a falat bámulták.

 

Felemás

 

  Thechel libram significat

 

Van ki aknák kardala közt írta verseit,

 

csonka sorokban mondta el

 

a test metamorfózisát anyaggá.

 

Más a szerelem szakértője volt,

 

méltán dicsérte a nyöszörgést,

 

a nedves nyelveket, meg formás seggeket.

 

Emezt az égi szerelem izgatja csak,

 

lázasan fekszik míg ki nem írja magából

 

az Isten (istenek?) bélyegét.

 

Én a felemásról akarok szólni,

 

hiszen odavagyok a kancsal lányokért,

 

mindenki tudja ezt és egyre kérdezik:

 

Miért nem vagyok barátja  

 

a szimmetriának?

 

Délutánonként hallgatom ahogy

 

a felső szomszéd skálázik, és ha melléüt,

 

a gyönyörtől megsüllyed a gyomrom.

 

Végzős gimnazista kis galamb,

 

hazudtam neki ezt-azt, és megmutatta

 

a melleit, de félt nagyon, mert felemásak.

 

De én olyan élvezettel faltam őket,

 

hogy tényleg szépnek érezte magát

 

és a nyálszagú féltestvér melleket.

 

Szeretlek bökte ki végre szemérmesen.

 

Annyit se érsz mint a szemét gondoltam.

 

Annyira gyönyörű volt ez a felemásság!

   

RÓKÁK

 

férfiak vannak a mezőn

 

ott, ahol a bokrok véget érnek

 

ahol régebben rókák ültek zsinatot

 

az emberi elmének felfoghatatlan kérdésekben vitázva  

 

és végül elmentek

 

most már csak férfiak vannak a mezőn

 

és hiába bámulnak a hóra

 

nem látni többet vörös lábnyomokat

 

néma a kotorék, nem tölti már be rókahimnusz

 

haza indulok

 

egerek vannak a falban

 

egész éjjel suttogják

 

cincogi hazugságaikat

 

nagyanyádnak varrógépolaj vére van

 

nagyapád csontjai lerágott kukoricacsutkák

 

cin cin hi hi hi

 

tudom, tudom, ezek csak hazug egerek

 

és mégse értem honnan árad

 

ez a gépolaj és csutkaszag

 

talán a rókák tudták?

   

1991-ben születtem Budapesten, gyerekkoromtól fogva fontosak voltak a könyvek, a szépirodalomtól fogva a ponyva fanatsy-ig sok mindent elolvastam. Szakközépiskola után évekig céltalanul lézengtem, dolgoztam (voltam éjjeliőr a katari nagykövet palotájában pl.), majd később felvételt nyertem az ELTE latin-görög szakjára, ahol bár kiderült, hogy a tudományos pálya nem nekem való, jobban elmélyedtem az alkotó irodalomban. Írásaimra nagy hatással van az internetes (szub)kultúra, az undeground zene, a középkori naptárak, a japán animék, a zsoltárok, Slavoj Žižek,  meg éppen amiért az adott pillanatban odavagyok.